مقالات مرکز غزل زرگریان

تاثیر استرس بر پوست و ایجاد چین و چروک

تاثیر استرس بر پوست
5
(5)

تاثیر استرس بر پوست و تاتو یکی از مواردی است که نمی‌توان از اهمیت آن غاقل شد. عوارض استرس و فکر زیاد بر پوست و یا بعد از تاتو خود را با مشکلات پوستی نظیر پسوریازیس، التهاب، قرمزی، آکنه و ... نشان می‌دهد. ظاهر شدن جوش‌های پوستی و لکه های پوستی ناشی از استرس از تاثیرات منفی استرس بر پوست و مو و ناخوشایندترین تاثیر استرس روی پوست و چهره به شمار می‌رود. از این رو اغلب افرادی که دچار استرس و پیری پوست یا لکه های عصبی روی پوست هستند، به دنبال راهکارهایی برای درمان جای جوش و روش های کنترل چربی پوست مانند پاکسازی پوست چرب، آنزیم تراپی، میکرونیدلینگ صورت و ... هستند.

در برخی مواقع نیز به علت انجام تکنیک‌های تاتو ابرو نظیر میکروبلیدینگ، فیبروز ابرو و ... استرس و روند تاتو بر زیبایی و سلامت پوست آسیب وارد می‌کند. تاثیر آرامش بر پوست، تاثیر استرس بر چهره و عدم وجود لکه های عصبی روی پوست و بیماریهای پوستی ناشی از استرس بر زیبایی فرد بسیار حائز اهمیت است.

در ادامه این مطلب از وب سایت مرکز غزل زرگریان، بهترین سالن آرایش دائم به اثرات استرس بر صورت، تاثیر استرس بر پوست و مو و درمان بیماری های پوستی ناشی استرس و خارش پوست و ...اشاره می‌کنیم. همچنین به پرسش‌های شما نظیر آیا استرس باعث تیرگی پوست میشود؟ آیا استرس باعث لک صورت میشود؟ ایا استرس باعث خارش پوست میشود؟ و کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت میشود؟ و ... پاسخ خواهیم داد.

تاثیر استرس روی پوست چیست؟

استرس و پیری پوست و استرس و لک صورت زمانیکه مزمن شود، عواقب جدی برای سلامتی و زیبایی فرد دارد. استرس یکی از علائم پوستی افسردگی به شمار می‌رود که بر سیستم ایمنی بدن نیز تاثیرات منفی می‌گذارد.

همچنین به سبب تاثیرات منفی استرس بر پوست و مو و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، نمی‌توان از اهمیت این موضوع غافل شد. تاثیرات منفی استرس بر پوست زیبایی فرد را به چالش می‌کشد. در ادامه به توضیح بیشتر تاثیر استرس بر پوست و بیماریهای پوستی ناشی از استرس می‌پردازیم:

ظاهر شدن آکنه و کهیر روی پوست

زمانیکه فرد دچار استرس می‌شود به سبب ترشح ماده‌ای با نام کورتیزول، تولید چربی پوست افزایش می‌یابد و موجب ظاهر شدن جوش و آکنه روی پوست و همچنین مسدود شدن منافذ پوستی می‌شود.

از طرفی استرس موجب ظاهر شدن کهیر روی پوست شده و پوست را برجسته و قرمز می‌کند. استرس و خارش پوست همراه با درد موجب آزار فرد می‌شود. همچنین با بالا رفتن دمای بدن، فرد دچار تب و التهاب نیز می‌گردد. درواقع ضعیف شدن سیستم ایمنی به سبب ایجاد استرس، بدن را نسبت به ترشح هیستامین حساس می‌کند که این امر موجب ایجاد کهیر روی پوست می‌گردد.

خشکی پوست و پوسته پوسته شدن آن

از دیگر تاثیر استرس بر پوست می‌توان به خشکی و پوسته پوسته شدن پوست اشاره کرد. ترشح کورتیزول قدرت پوست را برای ذخیره رطوبت کاهش می‌دهد. از همین روخشکی پوست، حتی خارش آن از تاثیر استرس روی پوست می‌باشند.

پف زیر چشم از تاثیر استرس بر پوست

ترشح هورمون کورتیزول در بدن، موجب برهم خوردن تعادل نمک در بدن خواهد شد. این بهم ریختگی تعادل نمک موجب حبس مایعات توسط بدن و تورم می‌شود. از آنجایی که پوست اطراف چشم بسیار حساس است، این تورم خود را در این قسمت نشان می‌دهد.

استرس و پیری پوست

یکی از عوارض استرس و فکر زیاد پیری زودرس و چروک شدن پوست می‌باشد. هورمون کورتیزول میزان قندخون را در بدن افزایش می‌دهد و این امر کلاژن و الاستین پوست را دچار آسیب می‌کند. از این رو پوست دچار چین و چروک خواهد شد.

نازک و حساس شدن پوست

استرس زیاد موجب حساس و نازک شدن پوست می‌شود. این موضوع باعث می‌شود پوست سریع زخم و کبود گردد. چراکه هورمون کورتیزول قادر به از بین بردن غشای پروتئینی پوست است و موجب نازکی و آسیب پذیری پوست می‌شود. از این رو بعد از انجام تاتو نیز این حساسیت پوست ناشی از استرس، سبب ایجاد زخم تاتو و عدم تسریع بهبود در پوست می‌شود.

استرس و لکه های عصبی روی پوست

بروز لک و پیس روی صورت از جمله بیماریهای پوستی ناشی از استرس و تاثیر استرس بر پوست است. استرس مزمن موجب تخریب ملانوسیت‌ها که سلول‌های سازنده رنگدانه ملانین در پوست هستند، می‌شود. همچنین تعداد آن‌ها را کاهش می‌دهد. این مسئله سبب تغییر رنگ پوست و بروز لکه های عصبی روی پوست می‌شود. در این مواقع فرد باید به دنبال درمان لکه های عصبی صورت برود.

ایجاد تبخال روس پوست

یکی دیگر از تاثیر استرس بر چهره که زیبایی فرد را کاهش می‌دهد، ایجاد تبخال ناشی از استرس است. استرس با تضعیف سیستم ایمنی بدن، موجب می‌شود بدن هنگام شناسایی ویروس تبخال عملکرد ضعیفی داشته و در نتیجه فرد دچار تبخال شود.

استرس و خارش پوست اگزمایی

اضطراب و استرس می‌تواند باعث تشدید علائم اگزما مانند قرمزی پوست، خشکی و خارش و ... شود. در بیان چگونگی استرس و خارش بدن می‌توان گفت، به سبب افزایش هورمون کورتیزول، سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود. از این رو این موضوع موجب افزایش مولکول‌های سلولی تولیدکننده التهاب می‌شود.

تشدید علائم بیماری پسوریازیس

استرس یکی از عوامل تشدیدکننده بیماری پسوریازیس به شمار می‌رود. به سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن، تعال باکتریایی روده و پوست برهم می‌خورد. درنتیجه این اتفاق علائم پسوریازیس نظیر خارش، قرمزی و ... در پوست تشدید می‌گردد. این بیماری درمان قطعی نداشته و از این رو متخصصان برای کنترل آن توصیه می‌کنند از استرس دوری کنید.

تاثیرات منفی استرس بر پوست و مو

علاوه بر تاثیر استرس بر پوست صورت و لکه های پوستی ناشی از استرس و اینکه استرس باعث خارش پوست میشود، این مسئله بر روی سلامت مو نیز تاثیرگذار است. یکی از آسیب‌های استرس بر مو، خاکستری شدن موهاست. ملانین‌های تولید شده توسط ملانوسیت‌ها به موی شما رنگ می‌بخشند.

با استرس سلول‌های تولیدکننده ملانوسیت از بین می‌روند و در نتیجه موها به رنگ خاکستری می‌شود. شوره سر نیز از دیگر عوامل استرس مزمن است که با ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و فعال شدن نوعی قارچ در موها ایجاد می‌شود. از مهم‌ترین عوامل تاثیر استرس بر چهره، افزایش ریزش مو است.

با تضعیف سیستم ایمنی بدن به سبب ترشح هورمون استرس، بدن فولیکول‌های مو را به عنوان عامل خارجی می‌شناسد و برای از بین بردن آن تلاش می‌کند. این امر موجب ریزش مو شقیقه و ریزش شدید مو می‌شود.

روش های پیشگیری از استرس و تاثیرات آن بر پوست

برای مشاهده تاثیر آرامش بر پوست و داشتن پوستی سالم و زیبا باید راه های پیشگیری از استرس را بدانیم. البته این مورد همیشه و برای همه‌ی افراد امکان‌پذیر نیست. برخی عوامل نظیر روابط عاطفی، شرایط کاری و ... اجتناب‌ناپذیرند.

اما انجام دادن روش‌هایی می‌تواند توانایی شما را در جلوگیری از استرس و مقابله با آن افزایش دهد. تغییراتی در روند سبک زندگی نظیر انجام منظم ورزش، داشتن رژیم غذایی متعادل و ... از راهکارهای کاهش استرس و تاثیرات منفی آن بر پوست است. موثرترین راهکار برای کاهش استرس، شناخت عامل استرس‌زا و ویژگی‌های فردی است. از طرفی برخی افراد نیز به دنبال علت جوش زدن بعد از تاتو ابرو و درمان قرمزی بعد از ریموو ابرو هستند.

برای درمان لکه های عصبی صورت و درمان جای جوش می‌توان روش‌هایی مانند آنزیم تراپی، پاکسازی پوست چرب و میکرونیدلینگ صورت نیز بکار گرفت.

تاثیر تاتو بر کاهش استرس چیست؟

براساس تحقیقات، انجام تاتو می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کند. با ورود جوهر تاتو در بدن، سیستم ایمنی به آن حمله می‌کند. با ایجاد تاتوهای متعدد، بدن بارها و بارها تحت این شرایط قرار می‌گیرد و این روند موجب افزایش سیستم ایمنی می‌شود.

از طرفی تاتو سطح کورتیزول یا هورمون استرس را کاهش می‌دهد . کاهش هورمون کورتیزول موجب بهبود سیستم ایمنی و کاهش استرس در فرد می‌گردد.

آیا استرس باعث تیرگی پوست میشود؟

تاثیر استرس بر پوست صورت به این دلیل است که روند خونرسانی به پوست توسط استرس کاهش می‌یابد. از این رو رنگ چهره و پوست تغییر می‌کند و دیگر شادابی و درخشندگی همیشگی را نخواهد داشت.

آیا چرب شدن پوست نیز از تاثیر استرس بر پوست است؟

بله. چرب شدن پوست می‌تواند ناشی از تاثیر استرس بر پوست صورت باشد. با قرارگیری در موقعیت‌های استرس‌زا بدن هورمون کورتیزول ترشح می‌کند که این هورمون موجب افزایش ترشح چربی و تشدید جوش و آکنه روی پوست می‌شود.

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت میشود؟

علاوه بر تاثیر استرس و لک صورت، کمبود ویتامین‌هایی همچون B12، B9، A نیز سبب ایجاد لک صورت می‌شوند.

ایا استرس باعث خارش پوست میشود؟

برخی از افراد در مواجهه با استرس دچار مشکلات پوستی همانند کهیر و خارش می شود و می‌توان گفت استرس باعث خارش پوست میشود.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 5

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید