مقالات مرکز غزل زرگریان

حکم خالکوبی و تاتو در اسلام و اهل سنت

حکم خالکوبی و تاتو در اسلام و اهل سنت
3.9
(72)

افرادی که قصد انجام تاتو و خالکوبی دارند در ابتدا بهتر است حکم خالکوبی در اسلام و اهل سنت را بدانند و سپس اقدام به اینکار نمایند. با توجه به اهمیت حکم خالکوبی بعد از مرگ و حکم خالکوبی در قران بسیاری به این پرسش برمی‌خورند که آیا تاتو حرام است؟


در ادامه مطلب به حکم خالکوبی از نظر پیامبر و حکم تاتو ابرو از نظر رهبری، حکم خالکوبی سیستانی و برخی مراجع دیگر اشاره می‌کنیم.انجام تاتو یا خالکوبی از گذشته تاکنون در ادیان مختلف جنبه اعتقادی و زیبایی داشته است.

به قرارگیری مواد رنگی در لایه‌های پوست که باعث تغییرات رنگی می‌شود،خالکوبی یا تاتو می‌گویند. درحالت کلی خالکوبی و تاتو برای بدن ضرر ندارد و حکم خالکوبی در قران اگر تصاویر مبتذل نباشد حرام نیست.

حتی طبق احکام وضو و غسل گرفتن با تاتو (خالکوبی یا تتو)، امکان وضو گرفتن و غسل با تاتو وجود دارد. اما درصورتی که تصاویر مستهجن بر بدن تتو شود مانند حکم خالکوبی اسم خدا که در هنگام وضو مایه اشکال گردد، حکم تاتو برای غسل و وضو حرام می‌گردد.

در ادامه این مطلب از وبسایت مرکز غزل زرگریان بهترین سالن آرایش دائم به احکام خالکوبی و تاتو در اسلام از دید مراجع، حکم خالکوبی از نظر مراجع اسلامی، آیا خالکوبی حرام است؟ حکم تاتو بدن از نظر رهبری، حکم خالکوبی در اسلام اهل سنت، حکم خالکوبی بعد از مرگ و ... می‌پردازیم.

احکام خالکوبی یا حکم تتو در اسلام چگونه است؟

انجام خالکوبی و تاتو درصورت عدم مراجعه به مراکز بهداشتی و معتبر، می‌تواند سبب انتقال هپاتیت با تاتو، ایدز و دیگر بیماری‌های خطرناک شود.

یکی از عالمان دین در شهر کابل با نام مفتی شمس‌الرحمان اعلام داشته که حکم خالکوبی در قران و حکم خالکوبی از نظر پیامبر حرام است.

اما آیا تاتو حرام است؟ به طور کلی می‌توان گفت که اگر نقش خالکوبی و تاتو تصاویری مستهجن، انحرافی و یا اسامی مقدس نباشد، حرام نیست. اما حکم خالکوبی و تاتو در اسلام برای خالکوبی تصاویر مبتذل بر بدن و یا اسامی پیامبر، ائمه اطهار و حکم خالکوبی اسم خدا حرام است.

حکم خالکوبی از نظر مراجع اسلامی

آیا تاتو در اسلام حرام است؟ آیا تاتو ابرو حرام است؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها به بررسی نظر مراجع مختلف می‌پردازیم:

آیت الله مکارم شیرازی (مدظله):

طبق نظر آیت الله مکارم، خالکوبی و تاتو در اسلام درصورتی که برای بدن ضرر نداشته باشد و تصاویر موجب فساد نشود، جایز است.

حکم تاتو برای وضو و حکم تاتو برای غسل میت نیز در این شرایط مجاز است. طبق نظر ایشان حکم تتو در اسلام برطبق این شرایط حرام نیست.

آیت الله خامنه‌ای (دام ظله):

طبق حکم تاتو ابرو از نظر رهبری و حکم فیبروز ابرو خامنه ای، انجام تاتو ابرو نظیر میکروبلیدینگ، فیبروز ابرو و ... برای زنان درصورتی که در نظر عرف زینت از نامحرمان پوشانده شود مانعی ندارد.

درحالت کلی در حکم تاتو از نظر رهبری برای مردان و زنان و تاتو در اسلام از دیدگاه ایشان حرام نیست و به سبب رسیدن آب به پوست، وضو و غسل نیز با آن صحیح است.

آیت الله سیستانی (مدظله العالی):

طبق حکم خالکوبی سیستانی کاشت ابرو برای وضو و غسل اشکال دارد اما تاتو در اسلام مانعی ندارد. طبق حکم تاتو در اسلام از دیدگاه ایشان برای تاتو ابرو و تاتو لب درصورتی که زینت شمرده شود باید از دید نامحرمان پوشانده شود.

آیت الله صافی گلپایگانی (مدظله العالی):

ایشان فرموده‌اند این امر خوب نیست و در مواردی همچون اسامی مقدس مثل اسم پیامبر، ائمه و خدا حرام است.

همچنین حکم تاتو برای غسل و وضو برای تاتو در اسلام اگر عمل مذکور مانع از رسیدن آب به بدن شود، جایز نیست.

حکم تاتو برای غسل و وضو و اعمال حج چیست؟

اکثر مراجع تقلید در خصوص حکم تاتو برای وضو گفته‌اند درصورتی که تتو در زیر پوست مانع از رسیدن آب به پوست نشود، حکم تاتو برای غسل و و وضو صحیح است.

اما اگر مانع از رسیدن آب به پوست شود باید در ابتدا مانع را برطرف کنید و سپس وضو و غسل گرفت. بنابراین اعمال حج و طواف بنا بر این حالت صحیح است.

ایا خالکوبی جرم محسوب می‌شود؟

آیا خالکوبی حرام است؟ در فرهنگ ایران، خالکوبی امری قبیح و ضد ارزش محسوب می‌گردد. اما در قانون مجنازاتی برای این امر درنظر گرفته نشده است.

مگر آنکه شخصی تصاویر مستهجن و غیرمتعارف روی صورت و اندام‌های قابل رویت خالکوبی کند. این عمل به سبب آسیب به عفت عمومی قابل مجازت می‌باشد.

حکم مس آیات قرآن روی بدن تاتو شده به چه صورت است؟

خالکوبی و تاتو به سبب قرارگیری در زیر پوست، مس آن مانعی ندارد. اما اگر بتوان بدون ضرر آن را پاک کردن ملزم به ریموو تاتو هستید.

حکم خالکوبی بعد از مرگ چیست؟

طبق نطر اکثر مراجع؛ افرادی که بعد از مردن خالکوبی روی پوست خود دارند مانند سایر افراد غسل میت داده می‌شوند.

طبق حکم تاتو برای غسل میت، تاتو برای غسل نیازی به ریموو ندارد. زیرا مانع رسیدن آب به پوست نیست.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد آرا: 72

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید