مقالات مرکز غزل زرگریان

آلرژی به جوهر تاتو و درمان حساسیت تاتو

آلرژی به جوهر تاتو
4
(21)

آلرژی به جوهر تاتو یا حساسیت به جوهر تتو یکی از عوارض جانبی خطرناکی است که ممکن است برای افراد رخ دهد. دانستن علائم آلرژی به جوهر تاتو از آن جهت اهمیت دارد که به افراد در درمان حساسیت تاتو و درمان خارش تاتو کمک می‌کند. از طرفی برخی آلرژی را با عوارض تاتو اشتباه می‌گیرند. این دست از افراد برای تشخیص باید به پزشک مراجعه نماید.

آلرژی و حساسیت به تاتو، شایع‌ترین عارضه تاتو است که ممکن است باعث ایجاد قرمزی و خارش پوست، تورم، پوسته پوسته شدن و علت جوش زدن بعد از تاتو ابرو شود. برخی افراد به این مسئله اشاره کرده‌اند که خالکوبی (تاتو) من خارش دارد و نمی خواهم به آن آسیب بزنم. در این مواقع و در هنگام پوست انداختن تاتو ابرو و مراحل پوست ریزی تاتو بدن، به هیچ عنوان نباید به محل تتو دست زد و آن را خاراند. پیشنهاد می‌شود در این مواقع از پماد تتراسایکلین برای عفونت تاتو استفاده کنید.

در ادامه این مطلب از وب سایت غزل زرگریان به واکنش ناخواسته پوست بعد از تاتو، علت خارش ابرو بعد از تاتو و چگونگی رفع آن و نحوه تشخیص و درمان حساسیت به تاتو و علائم آلرژی به جوهر تاتو می‌پردازیم.

 

علائم آلرژی به جوهر تاتو چیست؟

واکنش ‌های آلرژیک پوست به جوهر تتو ممکن است برای برخی افراد بخصوص کسانی که طرح‌ تتو پیچیده‌ای دارند قابل تشخیص نباشد. در زیر به رایج‌ترین علائم پوستی که موجب حساسیت سیستم ایمنی می‌شود اشاره می‌کنیم:

قرمزی و تورم پوست

این آلرژی در اغلب مواقع با تاول همراه است و علت خارش ابرو بعد از تاتو به شمار می‌رود. درصورتی که تتو فردی شامل چند رنگ مختلف باشد و فرد به یکی از این رنگ‌های حساسیت داشته باشد، این عارضه تنها در منظقه‌ای که از آن رنگ استفاده شده خود را نشان می‌دهد.

لیکنفیکاسیون پوست

لیکنفیکاسیون پوست یکی از مواردی است که به دلیل آلرژی به جوهر تاتو اتفاق می‌افتد. این آلرژی موجب ضخیم شدن ناحیه آسیب دیده و التهاب در آن قسمت می‌شود.

در نتیجه این اتفاق در پوست، ظاهری پوسته یا پلاک ایجاد خواهد شد. لیکنفیکاسیون پوست آزاردهنده بوده و حتی تغییر زیادی در جوهر تتو و زیبایی آن ایجاد می‌کند.

باقی ماندن آسیب‌های موضعی

با شروع آلرژی به جوهر تاتو، آسیب‌های موضعی باقی خواهند ماند. بدین صورت که حتی به درمان حساسیت تاتو و استفاده از کرم‌های کورتیکواستروئید، واکنشی نشان نمی‌دهند. این اتفاق در کیفیت زندگی و رفاه حال عمومی تاثیرگذار است.

این مشکل زمانی جدی می‌شود که جوهر تتو در ناحیه حساس و ظریف بدن مانند داخل بازو، صورت، سینه گسترش پیدا کند.

آلرژی متقاطع تاتو

این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که فردی در ناحیه‌ای از بدن یا صورت که قبلا تاتو داشته و حساسیت پیدا نکرده است، مجددا تاتو انجام دهد. در این صورت پس از انجام تتو بعدی، آلرژی به جوهر تاتوی حاوی اجزای مشابه با تاتو قدیمی، با بروز علائم رخ خواهد داد. با این اتفاق آلرژی متقاطع تاتو می‌گویند.

بدتر شدن حساسیت‌های پوستی

آلرژی به جوهر تاتو می‌تواند موجب ایجاد حساسیت‌های سیستم ایمنی شود که باعث تحریک آسیب‌های پوستی نظیر پسوریازیس یا درماتیت آتوپیک می‌شود. افرادی که دچار درماتیت آتوپیک هستند، خطر عفونت در آن‌ها به دلیل وجود باکتری بیماری‌زا بیشتر است.

تروم غدد لنفاوی

با تخریب جوهر تاتو در مرور زمان و تخلیه ذرات رنگدانه بوسیله سیستم لنفاوی، این ذرات به غدد لنفاوی مجاور منتقل می‌شوند. این اتفاق در صورت ایجاد آلرژی و حساسیت به عروق لنفاوی می‌تواند باعث ایجاد تورم غدد لنفاوی گردد.

درماتیت

آلرژی به جوهر تاتو می‌تواند باعث ایجاد علائم درماتیت در پوست شود. این علائم معمولا در مراحل پوست ریزی تاتو با خارش، تورم و پوست انداختن تاتو ابرو خود را نشان می‌دهند. معمولا جوهر قرمز باعث ایجاد درماتیت تماسی می‌شود.

ایجاد گرانولوم‌ها

برخی ترکیبات جوهر تاتو مانند نمک‌های جیوه، منگنز، اکسیدهای آهن و کلرید کبالت می‌توانند باعث ایجاد گرنولوم شوند و علت برجسته شدن تاتو قرمز رنگی گردند.

لیکنوئید

این واکنش زمانی رخ می‌دهد که در اطراف جوهر تتو برآمدگی‌های بی رنگ و کوچکی ظاهر شود. این برجستگی‌ها خارش‌زا و تحریک‌کننده نیستند اما می‌توانند فراتر از ناحیه تتو زده شده روند. جوهر قرمز می‌تواند باعث ایجاد واکنش لیکنوئید شود.

واکنش شبه لنفوماتیک

درصورتی که علائم بلافاصله پس از انجام تتو مشاهده نشد، واکنش لنفوماتیک رخ می‌دهد. در این مورد علائمی نظیر بثورات و قرمزی و دیگر تحریکات احتمال دارد تا چند ماه ظاهر نشود. واکنش لنفوماتیک نیز می‌تواند مربوط به استفاده از جوهر قرمز باشد.

از دیگر علائم و راه‌های تشخیص آلرژی به جوهر تاتو می‌توان به خارش، تجمع مایع در اطراف ناحیه جوهر تتو، جوش، پوست پوسته شدن، بثورات پوستی و سوزش اشاره کرد. همچنین درصورت جدی بودن علائم ممکن است مشکلاتی نظیر درد در ناحیه قلب، سرگیجه، گرگرفتگی، سوزش معده و مشکلات تنفسی برای فرد رخ دهد.

علت آلرژی و حساسیت به جوهر تتو چیست؟

نحوه تشخیص و درمان حساسیت به تاتو اولین گام در صورت مشاهده هرکدام علائم بالا می‌باشد. در زیر به برخی علت‌های آلرژی به جوهر تاتو و حساسیت به تاتو اشاره کرده‌ایم:

  • فرد به یکی از مواد تشکیل‌دهنده جوهر تتو مانند فلزات، رنگدانه‌ها و یا مواد افزودنی، حساسیت داشته باشد.
  • پیگمنتر در حین تزریق جوهر تتو با سایر مواد تماس داشته باشد. برای نمونه درصورت عدم توجه به انتخاب نیتریل یا مواد ضد حساسیت استفاده از دستکش لاتکس مناسب است.
  • حساسیت به مواد تشکیل دهنده سوزن تاتو مانند کروم و نیکل
  • حساسیت به محصولات تخریب رنگدانه که در طول زمان یا حذف جوهر با لیزر در پوست ایجاد می‌شوند.
  • بیشترین حساسیت مربوط به رنگدانه‌ها از رنگ‌های سبز، قرمز، آبی و زرد حاصل می‌شود. این رنگدانه‌ها می‌توانند باعث قرمزی، کهیر، خارش شدید و تورم گردند.

حساسیت هنگام وجود رنگدانه در پوست

برخی مواقع واکنش‌های آلرژیک می‌توانند نه بوسیله رنگدانه بلکه با قرارگیری محل تتو در معرض آفتاب خود را نشان دهند. در این هنگام تغییر رنگ تاتو ایجاد می‌شود.

این اتفاق عموما به جوهر سفید مبتنی بر دی اکسید تیتانیوم مربوط است که در آرایش دائم مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین فلزات موجود در جوهر تتو مانند نیکل و کروم و پس از آن سولفید کادمیوم، کبالت، سولفید جیوه و مس و همچنین سوزن‌ تاتو در بروز آلرژی و حساسیت به جوهر تتو نقش دارند.

در حالت کلی می‌توان گفت مواد نگهدارنده و آلاینده‌های موجود در جوهر می‌توانند پس از مدت زمانی موجب ایجاد حساسیت به جوهر تتو گردند. اما نمی‌توان گفت این واکنش‌ها مداوم باشند چراکه به سرعت تخریب و از پوست حذف می‌شوند.

همچنین حنا مورد استفاده در تاتو نیمه دائم، درصورت استفاده از مواد گیاهی خطرناک نیست. اما اگر به رنگ‌های حنای مورد استفاده، موادی مانند تولوندیامین و روغن معدنی یا پارافین دی آمین اضافه شود سبب بروز حساسیت به تاتو خواهد شد.

درمان حساسیت تاتو و آلرژی به جوهر تاتو

درصورتی که علائم شما خفیف است می‌توانید با مصرف داروهایی مانند آنتی هیستامین، دیفن هیدرامین به کاهش علائم و درمان حساسیت به تاتو ابرو و درمان خارش تاتو کمک کنید. همچنین می‌توانید از پماد تتراسایکلین برای عفونت تاتو، پماد تتراسایکلین برای تاتو بدن یا پماد هیدروکورتیزون، کرم تاتو فوگرا، کرم فیس دوکس و ... برای برای زود خوب شدن زخم تاتو، درمان خارش تاتو و تسکین التهاب پوست استفاده کنید.

در اغلب آلرژی‌ها برای از بین بردن و جلوگیری از مشکلات آلرژی و درمان حساسیت به تاتو ابرو بهترین راه حذف ماده‌ی آلرژی‌زا از بدن است. برای حذف جوهر تتو که به عمق پوست نفوذ کرده باید روشی مناسب انتخاب کرد.

انواع روش‌های ریموو تاتو شامل ریموو تاتو با مواد ریموور و لیزر است. لیزر روشی است که نیاز به جلسات و هزینه زیاد دارد. همچنین ممکن است نتوان تمام جوهر زیر پوست را خارج نمود و آثاری از آن در پوست باقی بماند. نحوه تشخیص و درمان حساسیت به تاتو ابرو باید توسط متخصصی حاذق انجام شود.

تفاوت عفونت و آلرژی چیست؟

اگرچه علائم هر دو در بیشتر مواقع مشابه هستند اما تفاوت‌های دارند که در زیر به آن اشاره می‌کنیم:

واکنش آلرژیک

علائم آلرژی مانند قرمزی، تورم، سوزش و علت خارش ابرو بعد از تاتو و علت برجسته شدن تاتو تنها روی پوست و ناحیه تتو شده ایجاد می‌شوند. درصورت آلرژی به جوهر تاتو  این علائم فقط در اطراف ناحیه رنگدانه قابل مشاهده است. برای نمونه شایع‌ترین آلرژن جوهر قرمز است. به طور کلی این علائم چند روز یا چند هفته طول بعد از بین خواهد رفت.

عفونت

عفونت نیز می‌تواند باعث قرمزی، خارش و سوزش شود. اما در این مورد این علائم می‌توانند فراتر از ناحیه تتو شده روند. همچنین ممکن است این علائم روی کل بدن تاثیر بگذارند و باعث ایجاد تب و لرز شوند. علائم عفونت معمولا طولانی‌تر ازچند روز و چند هفته می‌توانند باشند.

با مشاهده چه علائمی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

درصورتی که مشکلات پوست بعد از چند روز برطرف نشود و علائمی نظیر تب و لرز، خارش و سوزش شدید، خروج چرک یا ترشح از تتو و ایجاد بافتی سخت و ناهموار مشاهده شود، باید به پزشک مراجعه نمود. از همین رو انجام تاتو ابرو در بارداری توصیه نمی‌شود.

افراد با بیماری‌های پوستی و سیستم ایمنی می‌توانند تتو انجام دهند؟

افراد مبتلا به پاتولوژی‌های مزمن پوستی مربوط به سیستم ایمنی، نظیر پسوریازیس یا درماتیت و .. باید حتما طبق دستور پزشک و مشورت با او اقدام به انجام تتو نمایند.

چگونه خطر واکنش‌ به تتو را به حداقل برسانیم؟

با شناخت واکنش بدن خود نسبت به آلرژن‌ها، و مشورت با متخصص و همچنین مراجعه به مرکزی که از بهترین رنگ تاتو ابرو و بدن استفاده نماید می‌توانید این خطرات را به حداقل برسانید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 21

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید