مقالات مرکز غزل زرگریان

درمان خشکی پوست صورت و بدن با 4 روش کاربردی

درمان خشکی پوست صورت و بدن با 4 روش کاربردی
4.4
(7)

درمان خشکی پوست یکی از مهم‌ترین دغدغه افرادی است که پوستی خشک و پوست پوسته دارند. خشکی پوست و کمبود ویتامین یکی از مشکلات متداول در همه سنین می‌باشد. این موضوع در حالت عادی مشکل جدی نیست، اما در برخی مواقع افراد برای درمان خشکی پوست صورت با مشکلاتی مواجه می‌شوند. امروزه برای درمان سریع خشکی پوست صورت روش‌های مختلفی وجود دارد. اما اغلب افراد به دنبال روش‌های ارگانیک و درمان خانگی خشکی پوست صورت یا درمان خشکی پوست صورت در طب سنتی هستند. خشکی پوست ممکن است موجب بروز عارضه‌هایی نظیر قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن شود.

بررسی علت خشکی پوست و استفاده از بهترین کرم برای خشکی پوست صورت و آبرسان‌های مناسب در کنار مراقبت از پوست موجب جلوگیری و درمان خشکی پوست صورت می‌شود. نوشیدن آب کافی، لایه برداری مرتب پوست، استفاده از ماسک‌های خانگی و محصولات آبرسان پوست برای پیشگیری از خشکی پوست مناسبند. اگر شما هم دچار این خشکی پوست هستید و راهکاری برای درمان سریع خشکی پوست صورت و درمان خشکی پوست کل بدن در طب سنتی نیافته‌اید، در ادامه این مطلب از وب سایت غزل زرگریان با ما همراه باشید.

خشکی پوست

خشکی پوست چیست؟

پوست سالم به میزان کافی به آب و روغن‌های طبیعی نیاز دارد تا بتواند شاداب و نرم دیده شود. هنگامی که پوست رطوبت طبیعی خود را از دست دهد، خشک شده و علائم خشکی ایجاد می‌کند. خشکی پوست در حالت طبیعی عارضه‌ای جدی نیست، اما در عین حال می‌تواند به یکی از مشکلات پوستی آزاردهنده تبدیل شود که اغلب افراد را مجبور به یافتن راهکارهای درمان سریع خشکی پوست صورت می‌کند. افراد با پوست خشک در زمان اجرای انواع سبک میکاپ از آرایش اداری گرفته تا آرایش و میکاپ عروسکی به دلیل عدم خوابیدن کرم پودر خوب روی پوست از میکاپ خود رضایت نخواهند داشت. از این رو اغلب این افراد اجرای آرایش پوست حساس را ترجیح می‌دهند.

دلایل بسیاری برای خشکی پوست و کبودی لب افراد وجود دارد. درصورتی که پوست شما شدیدا خشک است و با روش‌های معمول رطوبت پوست باز نمی‌گردد، بهتر است به پزشک مراجعه نمایید تا با روش‌های مختلف درمان خشکی پوست صورت این مشکل شما را رفع کند.

علائم خشکی پوست چیست؟

در برخی مواقع خشکی پوست می‌تواند فصلی و یا موقتی باشد. بری نمونه برخی افراد تنها در فصل زمستان دچار این عارضه می‌شوند. اما گاهی این مشکل دائمی بوده و بسیار آزاردهنده است. براساس سن، تاثیر استرس بر پوست، محیط زندگی، شدت خشکی، وضعیت سلامتی، رنگ پوست و .. این علائم متفاوت می‌باشند. در زیر به برخی از علائم خشک پوست که نیاز به درمان خشکی پوست صورت دارند، اشاره می‌کنیم:

  • خشن شدن پوست
  • احساس سفتی پوست
  • پوسته پوسته شدن پوست و تغییر رنگ آن
  • ترک خوردگی پوستی
  • ترک‌های عمیق پوستی و خونریزی بر اثر آن
  • ایجاد قرمزی در پوست سفید و ایجاد رنگ خاکستری در پوست تیره‌تر

علائم خفیف خشکی پوست ناشی از عوامل موقتی و فصلی شامل خارش و پوسته ریزی و ترک جای نگرانی ندارند. در این حالت با درمان خانگی خشکی پوست صورت در مدت زمان کوتاهی این خشکی برطرف می‌شود. اما درصورتی که علائم شما شدید باشد، ضروری است که برای درمان خشکی پوست باید به متخصص پوست و مو مراجعه نمایید.

ساختار پوست خشک

خشکی پوست و کمبود ویتامین باعث می‌شود بافت پوست به سبب کمبود چربی و رطوبت در بیرونی‌ترین لایه ناهموار، خشن و کد شود. پوست در این حالت می‌تواند پوسته پوسته دیده شود و ترک‌های کوچک یا خطوط ریزی روی سطح آن ایجاد شود. در برخی مواقع بافت پوست خشک امکان تحریک و خارش را دارد و ناراحتی و افزایش عفونت را بخصوص بعد از اجرای میکروبلیدینگ، خراش پوست و زخم تاتو پدید می‌آورد. راهکارهای کنترل خشکی پوست با روش های کنترل چربی پوست متفاوت است. استفاده از محصولات مراقبت از پوست مخصوص پوست‌های خشک، پرهیز از دوش یا حمام آب گرم و دیگر عوامل می‌تواند به کاهش علائم و بهبود و درمان خشکی پوست صورت کمک کند.

نرمی بافت پوست به عوامل مختلفی همانند محیط و سبک زندگی، ژنتیک، سن و .. بستگی دارد. ژنتیک امکان تغییر بافت طبیعی و تعیین خاصیت ارتجاعی پوست را دارد. درحالیکه تغییرات مربوط به افزایش سن نظیر کاهش تولید کلاژن نیز می‌تواند سبب از دست دادن نرمی و استحکام پوست شود. عوامل محیطی نیز نظیر قرارگیری در معرض نور خورشید عوامل سبک زندگی همانند رژیم غذایی نامناسب و سیگار و همچنین آلودگی و رطوبت کم نیز می‌تواند بر نرمی پوست اثر بگذارد.

همچنین بعد از انجام آنزیم تراپی نیز باید برای جلوگیری از خشکی پوست ازبهترین کرم برای خشکی پوست صورت استفاده شود. عادات مناسب مراقبت از پوست نظیر محافظت در برابر آفتاب، مرطوب کردن منظم و ... سبب درمان خشکی پوست و حفظ نرمی بافت آن می‌شود.

علت خشکی پوست صورت و بدن چیست؟

علت ایجاد این عارضه از بین رفتن لایه سطحی پوست می‌باشد. در زیر به برخی از دلایل از دست دادن رطوبت پوست خواهیم پرداخت:

  • گرما: گرمای شدید در فضا سبب از دست رفتن رطوبت طبیعی پوست می‌شود.
  •  سرما: زندگی در مناطق سرد و خشک همراه با باد تاثیر فراوانی در بروز این عارضه دارد.
  • حمام زیاد: حمام کردن به دفعات زیر آن هم با آب گرم و شستشوی زیاد پوست باعث از دست رفتن چربی‌ طبیعی پوست می‌شود.
  • بیماری های پوستی: افرادی که مبتلا به بیماری‌های پوستی از قبیل پسوریازیس و یا درماتیت آتوپیک هستند و یا آلرژی به جوهر تاتو دارند، اغلب بیشتر به این مشکل دچار می‌شوند.
  • شوینده و صابون با قدرت بالا: برخی از شامپوها و صابون‌ها برای از بین بردن چربی، رطوبت پوست را می‌گیرند.
  • افزایش سن: با افزایش سن پوست نازک شده و چربی کمتری ایجاد می‌کند.
  • درمان های پزشکی: برخی داروهایی که برای درمان دیالیز، سرطان و ... مصرف می‌شود، باعث بروز این مشکل می‌شود.

درمان خشکی پوست چیست؟

بسیاری از افراد در مواجه با خشکی پوست و کمبود ویتامین در اولین گام به دنبال درمان خانگی خشکی پوست صورت و درمان خشکی پوست کل بدن در طب سنتی هستند. معمولا پزشکان نیز برای درمان خشکی پوست، توصیه‌هایی درباره سبک زندگی افراد می‌کنند.

استفاده روزانه از بهترین کرم برای خشکی پوست صورت و پرهیز از حمام طولانی با آب داغ می‌تواند در درمان خشکی پوست تاثیر گذار باشد. برخی مواقع ممکن است پزشکان محصولی فرموله شده خاصی را برای درمان خشکی پوست شما تجویز کنند.

درصورتی که علت بروز این عارضه بیماری پوستی باشد، پزشک با تجویز کرم یا پماد درمان خشکی پوست را انجام می‌دهد. اما درصورت خارش پوست شدید استفاده از لوسیون حاوی هیدروکورتیزون برای درمان خشکی پوست صورت مناسب است. درصورت جدی بودن عارضه و ایجاد ترک‌های پوستی، قرار دادن پانسمان مرطوب روی آن برای جلوگیری از عفونت پیشنهاد می‌شود.

درمان خانگی خشکی پوست صورت

درصورتی مواجه با خشکی پوست و کمبود ویتامین همانند روش‌های درمان خانگی ریزش مو و ریزش ابرو و ... می‌توانید به راهکارهای درمان خشکی پوست صورت در طب سنتی و درمان خانگی خشکی پوست صورت رو آورید. برای درمان خانگی خشکی پوست صورت و حفظ رطوبت آن می‌توانید اقدام به انجام موارد زیر نمایید:

  • حداقل در روز دو بار صورتتان را با پاک کننده ملایم و فاقد الکل شستشو دهید.
  • هر روز پوستتان را با بهترین کرم برای خشکی پوست صورت مرطوب نمایید.
  • بیشتر از یکبار در طوب روز آن هم بیشتر از 10 دقیقه حمام نکنید.
  • در زمان حمام از آب داغ استفاده نکنید.
  • از صابون مرطوب کننده بدون حساسیت برای شستشوی دستتان استفاده کنید و بعد از آن نیز از مرطوب کننده استفاده کنید.
  • برای شستن بدن و صورت نیز از ژل شستشو و شامپو مخصوص بدن برای پوست‌های خشک استفاده کنید.
  • در منزل خود از دستگاه بخور برای حفظ رطوبت هوا استفاده کنید.
  • از پارچه‌هایی از جنس الیاف طبیعی که به پوست اجازه تنفس می‌دهند استفاده کنید.
  • نوشیدن آب کافی را فراموش نکنید.
  • درصورت خارش پوست، کرم یا پماد ضد خارش حاوی حداقل ۱٪ هیدروکورتیزون را بکار ببرید.

درمان خشکی پوست صورت در طب سنتی

علاوه بر روش‌های درمان خانگی خشکی پوست صورت درصورتی که مشکل شما حاد نیست می‌توانید از روش‌های درمان خشکی پوست کل بدن در طب سنتی با موادی نظیر آلوئه ورا، روغن کرچک، جوجوبا و سیاه دانه و ... استفاده کنید.

درمان خشکی پوست کل بدن در طب سنتی با روغن کرچک

روغن کرچک دارای تری گلیسیرید است و سبب کمک به درمان خشکی پوست و رطوبت رسانی به آن می‌شود. افراد با پوست‌های خشک می‌توانند با این روغن باعث هیدراته ماندن پوست شوند.

درمان خشکی پوست با روغن سایه دانه

روغن سایه دانه دارای خواص فراوانی برای پوست است. یکی از این خواص برطرف کردن و درمان سریع خشکی پوست صورت می‌باشد. سیاه دانه همانند کرم تاتو فوگرا می‌تواند التهاب پوست را بگیرد. البته برای رفع این مشکل با روش‌های سنتی بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید.

بهترین کرم برای خشکی پوست صورت چیست؟

کرم مرطوب کننده صورت و دست لافارر ، کرم مرطوب کننده پریم سری Matex، کرم مرطوب کننده قوی درمالیفت، کرم آبرسان بایو آکوا مدل هیالورنیک اسید کلاژن و ... برخی از نمونه‌های بهترین کرم برای خشکی پوست صورت هستند.

آیا روشی برای درمان سریع خشکی پوست صورت وجود دارد؟

روش‌هایی از قبیل میکرودرم ابریژن، میکرونیدلینگ صورت، هیدرودرم ابریژن و مزوتراپی و ... از روش‌های درمان مشکلات پوستی هستند. البته مدت زمان نتیجه بخشی درمان‌های خانگی و طبیعی خشکی پوست نسبت به این روش‌ها بیشتر است، اما به دلیل عدم ایجاد عوارض و کم هزینه بودن بیشتر توصیه می‌شوند.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد آرا: 7

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها