مقالات مرکز غزل زرگریان

علت کبودی لب و بهترین روش های رفع کبودی لب

علت کبودی لب و بهترین روش های رفع کبودی لب
3.4
(25)

علت تیرگی لب و همچنین علت کبودی لب به عوامل زیادی بستگی دارد. کبودی لب و تیرگی لب یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد  از آن ناراضی هستند. کبود شدن لب به معنای تغییر رنگ لب از سرخی به رنگ تیره و حالت کبود می‌باشد. درواقع علت تیرگی لب و کبود شدن لب، به دلیل ایجاد ظاهری ناخوشایند مهم است. اما آنچه مهم‌تر است یافتن راهکاری برای رفع کبودی لب، رفع دائمی تیرگی لب و از بین بردن کبودی لب ها می‌باشد. علت کبود شدن لب و علت سیاهی لب می‌تواند ناشی از سبک زندگی و عادت‌های ناصحیح و یا به ندرت علائم برخی بیماری‌هایی مانند سرطان باشد.

باتشخیص و درمان از بین بردن سریع کبودی لب با روش‌های خانگی و یا رفع تیرگی لب با تاتو می‌توان زیبایی را به لب‌های خود بازگرداند. در ادامه این مطلب از وب سایت استاد غزل زرگریان قصد داریم علت کبودی لبها را بررسی کنیم. همچنین به پرسش‌های شما از قبیل دکوپاژ لب چیست؟ بهترین پماد برای رفع تیرگی لب چیست؟ چرا لب کبود میشه؟ پاسخ خواهیم داد.

علت تیرگی لب و علت کبودی لب چیست؟

رنگ لب در افراد مختلف متفاوت است. ملانین رنگدانه‌ای است که به پوست افراد رنگ می‎بخشد. درصورتی که رنگدانه ملانین در برخی افراد کمتر باشد،  سبب ایجاد پوست روشن‌تر و در مقابل اگر ملانین زیاد باشد موجب تیرگی پوست می‌شود.

به عبارتی دیگر اگر تولید ملانین در پوست بیشتر از حد معمول باشد، منجر به هایپرپیگمانتاسیون خواهد شد. که هایپرپیگمانتاسیون موجب بروز لکه‌هایی در پوست شده و پوست را از قسمت‌های اطراف خود تیره‌تر نشان می‌دهد. لکه‌هایی که بدلیل افزایش سن ایجاد می‌شوند نمونه‌ای از هیپرپیگمانتاسیون محسوب می‌گردند.

این وضعیت اغلب هنگامی اتفاق میافتد که فرد مدت زمان زیادی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد. هیپرپیگمانتاسیون می‌تواند هر ناحیه از بدن همانند لب‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. در ادامه به علت کبودی بالای لب و علت تیرگی لب اشاره خواهیم کرد.

عوامل و دلیل کبودی لب

در زیر به دلیل کبود شدن لب و علت کبودی لبها اشاره می‌کنیم:

آفتاب

درصورتی که فرد مدت زمان طولانی در معرض آفتاب قرار گیرد، تولید ملانین در بدن افزایش پیدا می‌کند. تا پوست امکان جذب اشعه‌های ماورا نفش را داشته باشد. بدین ترتیب پوست در مقابل آسیب‌های ناشی از آفتاب محافظت خواهد شد. مانند سایر اجزای بدن لب‌ها نیز باید در برابر نور آفتاب با ضد آفتاب محافظت شوند. برخی از بالم لب‌ها با spf 30 در براب آسیب‌های آفتاب از لب‌ها مراقبت می‌کنند. درواقع نور خورشید یکی از رایج‌ترین علت تیرگی لب‌هاست.

سیگار کشیدن

استعمال سیگار نه تنها برای سلامتی بدن ضرر دارد بلکه موجب تاثیرات منقی در پوست بخصوص تیرگی لب‌ها می‌گردد. بنزوپیرن (benzpyrene) و نیکوتین (nicotine) موجود در سیگار موجب افزایش تولید ملانین در پوست می‌شوند. این موضوع علت سیاهی لب و کبود شدن لب‌ها به مرور زمان ست.

بارداری و تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی و بارداری می‌توانند موجب تغییرات پوستی شوند. درواقع با ایجاد تغییراتی در سطح هورمون‌های بدن، پوست برخی نواحی بدن همانند پیشانی‌ها، لب‌ها، بینی و گونه‌ها تیره‌تر می‌شود. برای رفع کبودی لب و از بین بردن کبودی لب تنها باید تا اتمام دوره بارداری صبر کنید.

مصرف داروهای خاص

برخی داروها به دلیل ایجاد هایپرپیگمنتیشن موجب تیرگی لب‌ها می‌شوند. داروهایی نظیر آنتی بیوتیک خوراکی مینوسایکلین و دارو ضد مالارایا از این قبیل هستند. با قطع مصرف این داروها، رنگ لب و پوست به حالت اولیه خود بازمی‌گردد. به ندرت نیز ممکن است هایپرپیگمانتاسیون همچنان ادامه یابد.

بیماری ها

برخی از بیماری‌ها و اختلالات موجب بروز هایپرپیگمنتیشن خواهند شد. بیماری آدیسون یا نارسایی غدد فوق کلیوی از شناخته‌شده‌ترین بیماری‌های این دست به شمار می‌رود. این بیماری به دلیل اختلال در سیستم ایمنی بدن، از تولید هورمون‌های ضروری بوسیله غدد فوق کلیوی جلوگیری به عمل آورده و موجب تیرگی لب‌ها و پوست یا لثه می‌شود. دیگر علائم این بیماری شامل ضعف، افسردگی، کج خلقی، کمبود انرژی و ... هستند.

آلرژی به محصولات آرایشی

برخی مواد آرایشی و بهداشتی همانند رژ لب، خمیر دندان و ... دارای ترکیبات نامناسبی می‌باشند که موجب بروز حساسیت و تیرگی لب‌ها می‌شوند.

مصرف بیش از اندازه کافئین

علت سیاهی لب و کبودی لب ممکن است به دلیل نوشیدن بیش از حد قهوه و یا چای باشد. این نوشیدنی‌ها به دلیل وجود کافئین می‌توانند باعث تغییر در رنگدانه‌های لب و کبودن شدن لب شوند. ضمن اینکه کافئین ادرار آور است و به سبب کاهش آب بدن، تیرگی و خشکی لب‌ها را به دنبال دارد.

خشکی پوست لب

خشکی لب‌ها به دلایلی از قبیل قرارگیری در معرض باد شدید، سیگار کشیدن، آب و هوای سرد، تنفس از دهان و ... رخ می‌دهد. این مشکل می‌تواند به مرور زمان باعث ترک خوردن لب و در نهایت تیرگی لب‌ها شود. برای درمان خشکی لب حتما باید فرد از یک ویتامین عالی برای تقویت و رفع خشکی لب استفاده کند.

اسکراب و لایه برداری لب

یکی از روش‌های کاربردی برای روشن کردن پوست لب‌ها، انجام لایه برداری لب است. با استفاده از لایه بردارهای صنعتی و با ترکیبات طبیعی خانگی می‌توان اثرات تیرگی لب را کاهش داد.

درمان کبودی لب و از بین بردن سریع کبودی لب

برای رفع تیرگی لب و درمان کبودی لب می‌توانید از روش‌هایی نظیر استفاده از لایه‌ بردارهای شیمیایی یا خانگی، کرم‌ها، بهترین پماد برای رفع تیرگی لب و یا لیزدرمانی استفاده نمود. با این روش‌های درمانی میزان ملانین پوست کاهش داده شده و از تولید بیشتر آن جلوگیری می‌شود.

اما ممکن است برخی از این روش‌ها همانند روش‌های روشن‌سازی پوست، عوارضی از جمله تحریک پوست، آسیب‌های عصبی و جای زخم داشته باشند. از طرفی کرم‌های روشن کننده نیز به سبب وجود جیوه می‌توانند سلامتی بدن انسان را به خطر بیاندازند.

از طرفی یکی از روش‌های رفع دائمی تیرگی لب، اجرای آرایش‌ دائم لب و رفع تیرگی لب با تاتو، کانتور لب و یا ساکورالیپس لب می‌باشد. در این روش با استفاده از پد بی حسی لب می‌توان بدون درد از شر تیرگی لب‌ها راحت شد.

دکوپاژ لب چیست؟

شاید برخی به این پرسش برخورده باشند که دکاپاژ لب چیست؟ دکوپاژ لب کبود به معنای اصلاح و خنثی نمودن بد رنگی تتو است. بدین صورت که برای رفع تیرگی لب از دکوپاژ نارنجی باید استفاده کنید و یا ترکیب درست رنگ را با یک یا دو قطره رنگ نارنجی بکار ببرید. البته لازم است برای جلوگیری از بروز عوارض دکوپاژ لب، نکات مراقبت بعد از دکوپاژ لب را جدی گرفت.

برای درمان کبودی لب و از بین بردن کبودی لب باید چه کرد؟

برای رفع دائمی تیرگی لب و رفع کبودی لب می‌توان اقدام به دکوپاژ لب نمود و یا از بهترین پماد برای رفع تیرگی لب استفاده کرد. درصورتی که لب‌های افراد به صورت طبیعی تیره است می‌توان اقدام به رفع تیرگی لب با تاتو لب و یا شیدینگ لب نمود.

کمبود چه ویتامینی موجب سیاهی لب و کبود شدن لب می شود؟

ویتامین E در رطوبت رسانی به پوست نقش مهمی دارد. و درصورتی که این ویتامین در بدن کاهش یابد شاهد کبود شدن لب و تیرگی لب خواهید بود. ضمن اینکه کمبود این ویتامین منجر به ترک لب، ایجاد زخم و پوسته پوسته شدن لب‌ها و تاخیر در بهبود زخم شود.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.4 / 5. تعداد آرا: 25

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

One thought on “علت کبودی لب و بهترین روش های رفع کبودی لب

  1. آواتار soraya soraya گفت:

    من تاتو لب تو مرک شما انجام دادم و هییچ عوارض و تیرگی لبی نداشتم، مستری که این کارو برام انجام داد انقد مسلط و حرفه ای بود که حتی هیچ دردی هم حس نکردم.

دیدگاهتان را بنویسید