مقالات مرکز غزل زرگریان

پوسته پوسته شدن پوست صورت و 6 روش درمان خانگی قطعی

پوسته پوسته شدن پوست صورت
4.5
(8)

پوسته پوسته شدن پوست صورت یکی از مشکلات پوستی آزاردهنده است که تاثیر فراوانی در اعتماد بنفس افراد دارد. علت خشکی پوست صورت و پوسته شدن متفاوت بوده و شامل عدم تامین رطوبت پوست، اشعه‌های مضر، آب و هوا، واکنش آلرژیک، استفاده از محصولات نامناسب و ... می‌شود. این عارضه پوستی اضطراب و نگرانی زیادی در افراد ایجاد می‌کند و اغلب افراد با مشاهده این عارضه سریعا به دنبال درمان قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست صورت می‌روند.

از جمله راهکارهایی که برای درمان خانگی پوسته پوسته شدن صورت می‌توان انجام داد شامل استفاده از ماسک خانگی برای رفع پوسته پوسته شدن صورت و بهترین کرم برای پوسته پوسته شدن صورت است. البته لازم به ذکر است توجه به اینکه کمبود چه ویتامینی باعث پوسته پوسته شدن صورت میشود نیز از نکات حائز اهمیت می‌باشد.

در برخی مواقع حتی استفاده از کرم‌های مرطوب کننده نیز نمی‌تواند این مشکل را برطرف نماید. زیرا این عارضه به دلایل مختلفی رخ می‌دهد؛ از خشکی پوست تا مشکلات جدی‌تری می‌تواند علت خشکی پوست صورت و پوسته شدن آن باشد. در نتیجه درمان‌های متفاوتی نیز در نظر گرفته می‌شود. در ادامه این مطلب از وب سایت غزل زرگریان قصد داریم تا شما را با دلایل و راهکارهای درمان پوسته پوسته شدن پوست صورت آشنا سازیم.

پوسته پوسته شدن پوست صورت چیست؟

پوسته پوسته شدن پوست صورت چیست؟

پوسته پوسته شدن پوست صورت به انگلیسی desquamation می‌باشد. همچنین به این عارضه dropping of scales، flaking skin، flaking skin و skin peeling هم گفته می‌شود. این عارضه یکی از انواع آسیب‌های پوستی است که طی آن خارجی‌ترین لایه یا غشاء پوست خشک شده و می‌ریزد.

تفاوت پوسته پوسته شدن پوست دست یا پا و صورت با پوسته پوسته شدن بدن آن است که تکه‌های فلس مانند و بزرگی با حالتی برآمده روی بدن ایجاد شده و در اغلب مواقع به شکل لایه‌ای برداشته می‌شوند.

پوسته پوسته شدن پوست صورت در نواحی همانند اطراف دهان و روی لب، بینی، دور چشم، نواحی ابرو و پشانی بروز می‌کند.

پوسته پوسته شدن پوست صورت برای افرادی که آرایش می‌کنند می‌تواند دردسرساز باشد. زیرا در انواع میکاپ و آرایش صورت کشیده، آرایش اسموکی و .. فرد باید این نواحی رو با کرم پودر خوب بپوشاند ؛

که این کار سخت است. بعلاوه آنکه آرایش کردن این عارضه پوستی را تشدید می‌کند و ممکن است افراد تنها ناچار به انجام آرایش پوست حساس باشند. البته این عارضه تنها برای پوست خشک نیست که بتوان با درمان خشکی پوست صورت آن را برطرف نمود. بلکه برای پوست چرب نیز ممکن است رخ دهد. به هر حال چه پوست شما چرب باشد چه خشک، در هر صورت تمایل ندارید پوسته پوسته شدن صورتتان را در آینه مشاهده کنید.

از این‌رو در ادامه با ما همراه باشید تا با دلایل و راهکارهای درمان پوسته پوسته شدن پوست صورت آشنا شوید.

علائم پوسته پوسته شدن پوست صورت و بدن

علائم پوسته پوسته شدن پوست صورت و بدن

نیازی نیست در صورت مشاهده هرگونه مشکل پوستی ساده آن را بیماری تلقی کنید و استرس بگیرید. در واقع پوسته ریزی که به عنوان نوعی بیماری شناخته می‌شود هم ممکن است طبیعی باشد. برای نمونه بعد از اجرای آرایش دائم مانند شید استروک ابرو، آمبره ابرو، میکروبلیدینگ و ... در نواحی ابرو پوسته ریزی اتفاق میوفتد که نشان دهنده بهبودی پوست آن ناحیه است. اما در حالت کلی علائم پوسته پوسته شدن پوست صورت به عنوان یکی بیماری شامل موارد زیر است:

  • ایجاد جوش‌های چرکی در ناحیه پوسته پوسته شده
  • خشکی ناحیه‌ی پوسته پوسته شده
  •  قرمزی پوست، سوزش و تورم همراه با پوسته پوسته شدن پوست صورت
  • پوسته پوسته شدن صورت و بدن احتمال دارد با خارش همراه شود که ریزش پوست را تشدید نماید.
علت خشکی پوست صورت و پوسته شدن پوست

علت خشکی پوست صورت و پوسته شدن پوست

پوست صورت در اثر عوامل مختلفی دچار آسیب و تحریک می‌شود. نداشتن روتین مراقبت از پوست منظم و ادامه این تحریکات پوستی می‌تواند منجر به پوسته پوسته شدن پوست صورت شود. علت پوسته پوسته شدن صورت بعد از کرم زدن می‌تواند ناشی از آفتاب‌سوختگی یا عفونت باشد.

همچنین علت خشکی پوست صورت و پوسته شدن در برخی مواقع نشان دهنده اختلال سیستم ایمنی بدن یا دیگر بیماری‌هاست. خشکی، جوش و خارش و سایر مشکلات تحریک کننده پوست احتمال دارد با پوسته پوسته شدن پوست صورت همراه باشد. با توجه به آنکه ممکن است علت خشکی پوست صورت و پوسته شدن ناشی از بیماری وخیمی باشد، باید حتما آن را تشخیص داد و به دنبال درمان رفت.

از این‌رو در ادامه شما را با دلایل این عارضه آشنا خواهیم نمود.

آب و هوا از دلایل پوسته پوسته شدن پوست صورت

خشکی هوا سبب از دست رفتن رطوبت و خشکی و تحریک پوست می‌شود. از همین رو در فصول سرد و همچنین در زمان باران و بادهای سوزناک پوست خشک و پوسته پوسته خواهد شد. از طرفی گرما و رطوبت بیش از حد نیز می‌تواند سبب پوسته پوسته شدن پوست صورت شود.

اشعه های مضر نور خورشید

پرتوهای نور خورشید برای سلامت پوست مضر است. یکی از صدمه‌های ناشی از اشعه ماورا بنفش خورشید پوسته ریزی صورت است. این اشعه‌ها با ایجاد اختلال در عملکرد سلول‌های پوستی باعث ایجاد خشکی شدید شده و سبب خارش، قرمزی و تحریک پوست و در نتیجه پوسته پوسته شدن پوست صورت است.

عدم تامین رطوبت لازم پوست

پوست انسان برای داشتن ظاهری سالم، شاداب و زیبا نیاز به رطوبت کافی دارد. بنابراین اگر به هر دلیل آب و رطوبت پوست کاهش باید یا به درستی تامین نگردد، سبب بروز کم ابی، خشکی و پوسته شدن پوست خواهد شد.

استفاده از محصولات نامناسب در روتین های پوستی

یکی از اصول مهم در روتین پوست چرب و خشک، استفده از محصولات ملایم و سازگار با پوست است. محصولات آرایشی و پوستی نامناسب و خشن با ترکیبات شیمیایی قوی دارای رنگ و رایحه مصنوعی، علت پوسته پوسته شدن صورت بعد از کرم زدن باشند.

واکنش آلرژیک پوست و حساسیت

پوست ممکن است به دلیل تماس با ماده‌ای خاص و یا قرارگیری در شرایط حساسیت زا از خود واکنش آلرژیک نشان دهد. همچنین عواملی نظیر خارش، جوش و دیگر عوامل تحریک کننده نیز می‌تواند سبب پوسته پوسته شدن پوست صورت گردد.

روش های درمانی موضعی پوست

برخی از روش‌های درمانی موضعی ضد جوش و چین و چروک نظیر استفاده از بنزوئیل پراکسید و رتینوئیدها می‌تواند سبب خشکی پوست و پوسته ریزی آن شود. هر اندازه دفعات مصرف بیشتر و ترکیبات قوی‌تر باشد، احتمال بروز این عارضه تشدید می‌شود.

پوسته ریزی نواحی تاتو شده

بعد از انجام آرایش دائم ابرو، ساکورالیپس و ... ممکن است شاهد پوسته پوسته شدن پوست صورت در آن نواحی باشید. با انجام مراقبت بعد از تاتو و خودداری از کندن و دستکاری پوسته ریزی و همچنین استفاده از پماد ترمیم کننده تتو استرانگ راک، کرم تاتو فوگرا و ... می‌توانید بهبودی پوست را بعد از اجرای تاتو تسریع بخشید.

همچنین آلرژی به جوهر تاتو نیز می‌تواند سبب پوسته شدن پوست صورت و دیگر عوارض تاتو شود.

وجود بیماری های مختلف

پوسته پوسته شدن پوست صورت می‌تواند نمایانگر وجود یک بیماری در بدن باشد. عارضه‌های پوستی و بیماری‌های متعددی سبب ایجاد پوسته صورت می‌شوند. از جمله رایج‌ترین این بیماری‌ها می‌توان به درماتیت آتوپیک یا اگزما، پسوریازیس، درماتیت سبورئیک، بیماری ایکتیوز، عفونت های قارچی و کراتوز اکتینیک اشاره نمود.

البته اختلال سیستم ایمنی بدن، بیماری های ژنتیکی، سرطان و درمان آن، کمبود مواد مغذی و ویتامین در سلول های پوستی و کم کاری پاراتیروئیدی و عوارض جانبی برخی داروها نیز در ایجاد این عارضه موثرند.

درمان خانگی پوسته پوسته شدن صورت

درمان خانگی پوسته پوسته شدن صورت

با دانستن علت پوسته پوسته شدن صورت بعد از کرم زدن و علت خشکی پوست حال باید به دنبال روش‌های درمان خانگی پوسته پوسته شدن صورت باشید. توجه به اینکه کمبود چه ویتامینی باعث پوسته پوسته شدن صورت میشود نیز در درمان قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست صورت موثر است.

البته بجای استفاده از قرص برای پوسته پوسته شدن صورت، شما می‌توانید با روش‌های درمان خانگی پوسته پوسته شدن صورت در منزل به آسانی این عارضه را درمان نمایید. در ادامه به روش‌های درمان خانگی پوسته پوسته شدن صورت خواهیم پرداخت:

آبرسانی و استفاده از بهترین کرم برای پوسته پوسته شدن صورت

باتوجه به آنکه کاهش رطوبت و مواد مغذی یکی از دلایل و علت خشکی پوست صورت و پوسته شدن بود، با رطوبت رسانی و تغذیه روزانه پوست می‌توان از بروز این عارضه جلوگیری نمود.

استفاده از آبرسان پیش از آرایش و کانتور بینی می‌تواند از پوسته پوسته شدن میکاپ جلوگیری کند. برای رطوبت رسانی پوست باید از بهترین کرم برای پوسته پوسته شدن پوست صورت استفاده کنید تا بتوانید علاوه بر جلوگیری از بروز این عارضه، آن را درمان کنید.

روغن تراپی پوست صورت برای درمان قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست صورت

علاوه بر استفاده از بهترین کرم برای پوسته پوسته شدن صورت، شما می‌توانید با روغن تراپی پوست صورت سبب بهبود این عارضه شوید. استفاده از روغن‌هایی مانند روغن بادام شیرین، روغن آرگان و روغن زیتون علاوه بر خاصیت تقویت مژه و رشد سریع ابرو یکی از راه‌های درمان خانگی پوسته پوسته شدن صورت است.

این روغن‌های طبیعی در قش مرطوب کننده طبیعی پوست صورت هستند. این روغن‌ها حاوی مواد مغذی و ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که پوست را تغذیه و آبرسانی می‌کنند.

استفاده از محصولات ملایم در روتین پوستی

در زمان خرید محصولات آرایشی و مراقبتی پوست باید به فرمولاسیون آن دقت کنید که مناسب با نوع پوست شما باشد. دقت کنید برای درمان خانگی پوسته پوسته شدن صورت باید از محصولاتی با ترکیبات طبیعی و ملایم به جای محصولات حاوی مواد شیمیایی نظیر سولفات، الکل و .. استفاده نمایید.

استفاده روزانه از ضد آفتاب برای درمان پوسته پوسته شدن پوست صورت

با توجه به آنکه نور خورشید یکی از علت خشکی پوست صورت و پوسته شدن بود، ضروری است از کرم‌های ضدآفتاب برای مقابله با آن استفاده کنید. استفاده از کرم ضدآفتاب برای هر فردی در هر شرایطی ضروری است.

اصلاح و متعادل سازی دما و رطوبت محیط

آب داغ و با حرارت بالا سبب از دست رفتن رطوبت پوست شده و به مرور سبب پوسته پوسته شدن پوست صورت می‌شود. از این رو سعی کنید با آب خیلی داغ دوش نگیرید و صورت خود را نشویید. تا حد امکان فضای خانه خود را با دستگاه بخور مرطوب و متعادل نگه دارید و آب کافی در طول روز بنوشید.

ماسک خانگی برای رفع پوسته پوسته شدن صورت

استفاده از ماسک خانگی برای رفع پوسته پوسته شدن صورت یکی از راه‌های درمان این عارضه است که بسیار مفید می‌باشد. برای ماسک خانگی برای رفع پوسته پوسته شدن صورت باید از مواد طبیعی مانند خیار (دارای ویتامین C، B و K و موادی نظیر مس و پتاسیم) و یا ماست شیرین یا شیر استفاده نمایید.

کمبود چه ویتامینی باعث پوسته پوسته شدن صورت میشود؟

کاهش ویتامین در بدن سبب پوسته پوسته شدن صورت و بدن می‌شود؛ ویتامین B یکی از ویتامین‌های لازم بدن است که درصورت کاهش آن در بدن پوست در برابر آفتاب سوختگی و آسیب‌های دیگر حساس می‌شود.

پوسته پوسته شدن پوست صورت بعد از میکرونیدلینگ چگونه است؟

بعد از انجام تکنیک میکرونیدلینگ صورت پوست شروع به پوسته انداختن و پوسته شدن می‌کند. البته این حالت در این شرایط نشانه خوبی بوده و نیازی به نگرانی نیست. سلول‌های پوستی با پوسته پوسته شدن بعد از میکرونیدلینگ شروع به تقسیم و رشد می‌کنند.
برای پوسته پوسته شدن لب باید چه کرد؟
درصورت کاهش ویتامین B در بدن و انجام تاتو لب و .. پوست لب خشک شده و پوسته پوسته می‌شود. بدین منظور می‌توانید با مصرف ویتامین B و گذراندن دوره بعد از تاتو و همچنین لایه برداری لب، پوسته پوسته شدن پوست صورت و لب و کبودی لب را برطرف کتید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد آرا: 8

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها