مقالات مرکز غزل زرگریان

ریزش مو شقیقه و سریعترین روش پر شدن موهای شقیقه

ریزش مو شقیقه و سریعترین راه درمان آن
4.3
(13)

بسیاری از زنان و مردان شاهد ریزش مو شقیقه، خالی شدن شقیقه ها و عقب رفتن خط رویش مو خود هستند و به تدریج ناحیه پیشانی آن‌ها پهن‌تر از قبل شود. عقب رفتن خط مو سر در ناحیه شقیقه و خالی شدن شقیقه، اولین علائم طاسی در زنان و مردان است. نازک شدن مو در قسمت شقیقه می‌تواند مسئله‌ای نگران‌کننده باشد. درصورت عدم درمان ریزش موی شقیقه در زنان و مردان این ریزش برگشت‌پذیر نبوده و پر شدن موهای شقیقه و رشد مجدد موهای شقیقه امکان‌پذیر نمی‌باشد. از این‌رو یافتن علت ریزش مو شقیقه و علت خالی شدن شقیقه ها در زنان و مردان و راهکارهای درمان آن بسیار مهم است.

فهرست مطالب

چند راه عالی برای درمان ریزش موی شقیقه شامل درمان پلاسمای غنی از پلاکت، کاشت مو، میکرو اسکالپ شقیقه، درمان‌ خانگی ریزش موی شقیقه و ... می‌شود. در ادامه این مطلب از وبسایت غزل زرگریان، به ترفندهای مؤثر برای درمان ریزش موی شقیقه و رویش مجدد مو در شقیقه ها، دلایل ریزش موی شقیقه و علائم رشد مجدد مو می‌پردازیم.

ریزش مو شقیقه زنان و ریزش مو شقیقه مردان چیست؟

ریزش مو در شقیقه اولین نشانه آلوپسی آندروژنتیک یا طاسی مردانه است. در ریزش موی شقیقه‌ای، مو پشت سر نازک شده و ناحیه شقیقه طاس خواهد شد. ریزش شقیقه ممکن است در یک طرف سر و یا در دو طرف مشاهده شود. با خالی شدن شقیقه، خط رویش مو شروع به عقب نشینی می‌کند.

این وضعیت بیشتر از زنان در مردان رخ می‎دهد و با افزایش سن نیز شدت آن بیشتر خواهد شد. اگر به موقع به دنبال درمان خانگی ریزش موی شقیقه، رویش مجدد مو در شقیقه ها و روش‌های درمان ریزش موی شقیقه ها در مردان و زنان نباشید، این مسئله برگشت‌ناپذیر است.

علائم ریزش مو شقیقه در زنان و مردان چیست؟

در ادامه به علائم مرتبط با ریزش مو شقیقه اشاره کرده‌ایم:

  • کم پشتی مو
  • عقب رفتن خط رویش مو در شقیقه‌ها
  • هویدا شدن پوست سر در ناحیه شقیقه‌ها
  • آسیب مو و شکنندگی و ضعف تارهای مو

علت ریزش موی شقیقه در زنان و مردان

علت ریزش موی شقیقه‌ای چیست؟ دلایل مختلفی مثل افزایش سن، ژنتیک یا سبک زندگی در ریزش مو شقیقه تاثیرگذار هستند و معمولا نشانه یا علامتی برای بیماری خاصی نیست. اما گاهی ممکن است که برخی مشکلات زمینه‌ای در بروز ریزش مو شقیقه نقش داشته باشند. در ادامه به مهم‌ترین علت‌های ریزش مو در شقیقه‌ها اشاره کرده‌ایم:

آلوپسی آندروژنتیک

طاسی و یا آلوپسی آندروژنتیک از شایع‌ترین انواع ریزش مو در ناحیه شقیقه است که هم در زنان و هم در مردان رخ می‌دهد.

طاسی با الگوی مردانه از علل ریزش مو شقیقه مردان

ریزش مو در مردان، طاسی با الگوی مردانه شناخته می‌شود. این مدل ریزش مو که از شقیقه‌ها شروع می‌شود، به تدریج به دیگر قسمت‌های سر پیش می‌رود.

این مسئله باعث ایجاد خط مو جلو سر به شکل M می‌شود. در ادامه این روند، طاسی جزیی یا گسترده‌ای بوجود می‌آید. این نوع طاسی اغلب بخشی از روند افزایش سن محسوب می‌گردد.

البته این نوع طاسی در اثر برخی از عوامل نیز تشدید خواهد شد. حدود 50 درصد از مردان بیش از 50 سال دچار این ریزش مو می‌شوند. اما ممکن است برخی از نوجوانان اوایل 20 سالگی نیز دچار طاسی آندروژنتیک شوند.

در تحقیقات علمی در حوزه پوست و مو نشان داده شده است که الگوی طاسی مرتبط با هورمون‌های آندروژن که هم در زنان و هم در مردان وجود دارد، می‌باشد. به گفته محققان افزایش آندروژن در فولیکول‌های مو سبب بروز موارد زیر خواهد شد:

  • کوتاه و کم‌توان شدن چرخه رشد مو
  • ظریف‌تر و کوتاه‌تر شدن تارهای مو
  • رویش مجدد مو با تاخیر ببشتری انجام می‌شود.

برای درمان ریزش موی شقیقه ها در مردان با این نوع طاسی، معمولا داروهای ماینوکسیدیل، فیناستراید و کاشت مو و همچنین لیزر درمانی سطح پایین مناسب است.

طاسی با الگوی زنانه از دلایل ریزش موی شقیقه زنان

طاسی الگوی زنانه نوعی طاسی آندروژنتیک است که زنان به آن دچار می‌شوند. اگرچه این عارضه در زنان اغلب موجب کم‌پشتی مو در قسمت تاج سر می‌شود، اما می‌تواند عقب نشینی مو از شقیقه‌ها و خالی شدن شقیقه‌ها نیز اتفاق بیافتد.

علت خالی شدن شقیقه ها در زنان اغلب ژنتیکی بوده و در زنانی که به دوره یائسگی رسیده‌اند، بیشتر مشاهده می‌شود. بهترین راه درمان ریزش موی شقیقه ها در زنان، مصرف قرص آهن است.

تلوژن افلوویوم

تلوژن افلوویوم نوعی ریزش مو است که در ناحیه اطراف شقیقه‌ها رخ می‌دهد و سبب ریزش مو در اطراف تاج سر می‌شود. در چرخه رویش مو، فولیکول‌های مو یک دوره تلوژن یا استراحت دارند. اما در این نوع عارضه سیکل طبیعی رویش مو متوقف شده و مو جدیدی برای جایگزین موهای ریخته شده وجود ندارد.

بیماری زمینه‌ای یا محرک‌های دیگری مانند استرس می‌توانند علت ریزش مو شقیقه و این عارضه باشند. در زیر به برخی دیگر از دلایل تلوژن افلوویوم اشاره می‌کنبم:

  • اختلال در عملکرد تیروئید
  • استرس زیاد
  • تب شدید
  • کمبود مواد مغذی در بدن مثل کمبود آهن
  • کمبود پروتئین
  • تأثیر مصرف برخی از داروها مانند رقیق‌کننده‌های خون، آمفتامین‌ها و بتا بلوکرها
  • استفاده و یا عدم استفاده از قرص‌های ضدبارداری
  • زایمان و عمل جراحی

بدلیل اینکه این عارضه بیماری زمینه‌ای است پس از بهبودی فرد، رویش مجدد مو اتفاق میافتد. اما برای درمان این بیماری بهتر است به پزشک پوست و مو مراجعه کنید.

سندرم تخمدان پلی کیستیک از علت ریزش موی شقیقه زنان

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یکی از اختلالات هورمونی شایع در زنان می‌باشد که سبب ایجاد کیست در تخمدان‌ها خواهد شد.

ریزش موی شقیقه زنان یکی از علائمی است که به سبب تغییرات هورمونی ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک ایجاد می‌شود. بر اساس نتایج حاصل در سال 2003 ریزش مو حاصل از تخمدان پلی کیستیک احتمال دارد باعث ایجاد الگوهای طاسی زیر گردد:

  • ریزش مو در ناحیه هر دو شقیقه
  • ریزش مو در تمامی نواحی کل سر
  • کم پشتی مو در اطراف تاج سر

از دیگر علائم تخمدان پلی کیستیک می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. قاعدگی نامنظم
  2. ناباروری
  3. افزایش وزن ناخواسته
  4. مو زائد در ناحیه صورت یا چانه
  5. منگوله‌های پوستی اطراف گردن یا زیر بغل
  6. آکنه و جوش
  7. تیره‌تر شدن پوست زیر بغل، اطراف کشاله ران یا در چین‌های گردن

جهت درمان ریزش مو در تخمدان پلی کیستیک باید کاهش وزن انجام شود و قرص‌های ضدبارداری هورمونی و داروهایی برای افزایش حساسیت سلول‌های بدن به انسولین مصرف شود.

کمبودهای تغذیه‌ای

ریزش مو در شقیقه‌ها ممکن است به دلیل کمبود پروتئین یا ویتامین‌ها باشد.این کمبودها شامل پروتئین و بیوتین و آهن و عنصر روی می‌شود.

برای درمان خانگی ریزش موی شقیقه باید اصلاح رژیم غذایی و گنجاندن منابغ غذایی غنی از پروتئین رعایت شود. علاوه بر آن ویتامین‌ها و مکمل‌ها را مصرف کنید.

آلوپسی کششی از دلایل ریزش مو شقیقه‌ای

آلوپسی کششی ناشی از فشارهای فیزیکی که به علت بستن محکم مو مثل دم اسبی می‌باشد. اینگونه فشارها باعث شکسته شدن تارهای مو و بروز التهاب و ریزش مو می‌شود.

بدین ترتیب به مرور زمان لکه‌هایی فاقد مو در پوست سر بخصوص در شقیقه‌ها ایجاد می‌شود. در این بیماری در صورت از بین بردن فشار فیزیکی از فولیکول‌های مو، رویش مجدد مو و چرخه طبیعی آن باز می‌گردد.

عوارض جانبی داروها

برخی از افراد به دلیل مصرف برخی از داروها ممکن است باعث ایجاد ریزش مو حتی ناحیه شقیقه گردند که به آن آلوپسی دارویی می‌گویند.  در زیر به برخی از داروهایی که سبب ایجاد ریزش موی شقیقه می‌شود اشاره شده است:

  • داروهای هورمونی و ضدبارداری
  • داروهای کاهش دهنده کلسترول
  • داروهای ضد التهابی مثل داروهای آرتریت
  • داروهای رقیق کننده‌ خون مانند آسپرین، وارفارین و هپارین
  • داروهای اختلالات تیروئیدی

با مشاهده شدت علائم ریزش مو پس از مصرف دارو باید به پزشک پوست و مو مراجعه کنید. پزشک در چنین شرایطی ممکن است دوز دارو را تغییر داده و یا داروی دیگری برای شما تجویز نماید. در اغلب موارد پس از 3 تا 6 ماه بعد از قطع مصرف دارو، رشد مجدد موهای شقیقه شروع می‌شود.

آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا نوعی بیماری است که با ریزش ناگهانی مو سر و ریزش موی شقیقه خود را نشان می‌دهد. افرادی که به این بیماری دچار می‌شوند ممکن است در ناحیه شقیقه دچار کم پشتی یا ریزش مو شوند.

آلوپسی اسکار

آلوپسی سیکاتریشیال اولیه یا آلوپسی اسکار به گروهی از اختلالات ریزش مو گفته می‌شود که باعث تخریب فولیکول‌های مو و جایگزینی آن با بافت فیبروز خواهد شد.

درمان ریزش موی شقیقه ها در زنان و مردان به چه صورت است؟

برای درمان ریزش موی شقیقه ها در مردان و زنان توصیه می‌شود قبل از اینکه دیر شود با پزشک متخصص مشورت کنید. در مراحل اولیه ریش مو احتمال اینکه پیازهای مو همچنان فعال باشند، وجود دارد.

هنگامیکه دهانه فولیکول مو فیبروز گردد دیگر امکان درمان غیر تهاجمی وجود نخواهد داشت. پزشک متخصص پس از بررسی شدت و علت ریزش مو شقیقه در زنان و مردان، راه‌های درمانی را پیشنهاد می‌دهد. همچنین احتمال دارد باتوجه به مقدار ریزش ترکیبی از داروها، فوم و ژل‌های موضعی را توصیه نماید.

راه های درمان ریزش مو شقیقه

از آنجایی که ممکن است درمان‌های خانگی و درمان ریزش مو شقیقه طب سنتی موثر نباشند باید در ابتدا به دنبال پزشکی متخصص باشید. پزشک پوست و مو گزینه‌های زیر را توصیه می‌کند:

درمان  PRP برای پر شدن موهای شقیقه

درمان  PRP

روش پلاسمای غنی از پلاکت پی آر پی، یک روش درمانی بی‌خطر و بدون جراحی است که برای کنترل ریزش مو در شقیقه‌ها تاثیرگذار می‌باشد. در این روش با استفاده از پلاکت‌های استخراج شده از خون بیمار، امکان تحریک پیاز مو برای رویش مجدد مو در شقیقه ها بوجود می‌آید. این روش درمانی به میزان قابل توجهی در به تاخیر انداختن ریزش مو تاثیر دارد.

کاشت مو روش ساده برای درمان ریزش مو در شقیقه ها

این روش زمانیکه هیچ راه حلی موثر نبود آخرین چاره و درمان ریزش موی شقیقه ها در زنان و مردان است. زیرا احتمال بروز طاسی الگوی مردانه در سال‌های بعد وجود دارد.

اسکالپ سر روش سریع و فوق العاده درمان ریزش مو شقیقه

اسکالپ سر یک روش عالی برای ریزش مو در شقیقه‌ها است. با روش اسکالپ سر یا هاشور سر می‌توانید بخش‌هایی از سر که خالی هستند، مانند شقیقه را پر کنید. اسکالپ سر با استفاده از دستگاه تاتو انجام می‌شود و در واقع تکنیک شبیه سازی مو طبیعی است و منجر به پر شدن موهای شقیقه می‌شود.

ترفند موثر برای درمان ریزش مو در شقیقه ها و رویش مجدد مو در شقیقه ها

به گفته انجمن پوست و مو آمریکا موثرترین درمان این نوع ریزش مو، مصرف داروهای ماینوکسیدیل و فیناستراید و انجام لیزر درمانی سطح پایین می‌باشد. مینوکسیدیل یا روگین Rogaine، یک نمونه دارو مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده FDA است که برای رشد مو استفاده می‌شود. این ماده به صورت محلول موضعی و یا کف به درمان ریزش مو در شقیقه کمک می‌کند.

اغلب پزشکان پوست این دارو را به منظور حفظ نتایج PRP درمانی برای مردان و زنان تجویز می‌کنند. داروی فیناستراید نیز یک درمان موضعی مورد تایید FDA است که برای انواع مختلف ریزش مو بکار می‌رود. این دارو اغلب برای درمان ریزش مو ژنتیکی زنان و مردان مسن تجویز می‌گردد.

درمان‌ های خانگی ریزش مو شقیقه‌ای

در ادامه به چندین ماسک خانگی برای پر شدن موهای شقیقه اشاره کرده‌ایم:

  • روغن زیتون
  • آب پیاز
  • حنا
  • ژل آلوئه ورا
  • چای سبز
  • روغن نارگیل
  • آب سیب زمینی جوشانده
  • عسل
  • شنبلیله
  • روغن سیاه دانه
  • روغن بنفشه
  • ماسک دارچین و عسل و روغن زیتون
  • ترکیب برگ چریش با چند قطره آب
  • مصرف ماست، ماهی و اسفناج، لبو، شیرین بیان و کشک

استفاده از شامپوهای ضد ریزش مو

برخی از ریزش‌های جزیی احتمال دارد به دلیل مسدود شدن منافذ پوست سر رخ دهد. استفاده از برخی شامپوهای دارویی که برای منافذ از سلول‌های مرده پوست تولید شده‌اند، باعث جلوگیری از ریزش مو می‌شوند.

داروی کتوکونازول

این داروها در برخی موارد مانند آلوپسی آندروژنتیک که در آن التهاب فولیکول‌های مو منجر به ریزش مو می‌شود، می‌تواند به درمان ریزش مو کمک نماید. داروی کتوکونازول به کاهش التهاب و بهبود قدرت و ظاهر مو کمک می‌کند. کتوکونازول به صورت شامپو نیز در بازار موجود می‌باشد که دارای غلظت کمتری کتوکونازول هستند. غلظت‌های بیشتر به تجویز پزشک نیاز دارد.

کورتیکو استروئیدها

برخی از افراد به تزریق کورتون جهت درمان یا جلوگیری از ریزش مو می‌پردازند. پزشکان در صورت لزوم هنگام وجود بیماری‌هایی مانند آلوپسی آره آتا از این روش درمانی استفاده می‌کنند. آلوپسی آره آتا منجر به ریزش مو فرد به صورت تکه تکه می‌شوند. کورتیکو استروئیدهای موضعی که به صورت کرم، لوسیون و سایر محصولات هستند نیز ممکن است ریزش مو را کاهش دهند.

ویتامین تراپی

تجویز مولتی ویتامین‌ها با ویتامین‌های B و D به تنهایی ممکن است در کمک به جلوگیری از ریزش بیش از حد مو در ناحیه شقیقه خانم‌ها تا حدی موثر باشد.

نور درمانی

فتوتراپی با انرژی پایین ممکن است به خودی خود درمان کافی برای ریزش مو نباشد اما ممکن است برای تقویت اثرات سایر روش‌های درمانی ریزش مو مانند ماینوکسیدیل موثر باشد.

هزینه رفع ریزش مو شقیقه‌ ها چقدر است؟

هزینه درمان ریزش مو شقیقه‌ای بستگی به نوع درمان شما دارد.

کمبود چه ویتامینی باعث ریزش مو می‌شود؟

کمبود مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، پروتئین‌ها، اسیدهای آمینه و مواد معدنی منجر به ریزش و نازک شدن مو می‌شود. همچنین کمبود ویتامین B12،D  و اسید فولیک ممکن است با ریزش مو مرتبط باشد.

راه‌ های جلوگیری از ریزش مو شقیقه‌ها چیست؟

برای جلوگیری از ریزش مو باید از پیچ خوردن و کشیدن مو خودداری کنید. همچنین استفاده از ابزارهای حرارتی که به مو آسیب می‌رسانند را کاهش دهید. سطح استرس را کاهش داده و مقدار کافی پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 بخورید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد آرا: 13

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

14 thoughts on “ریزش مو شقیقه و سریعترین روش پر شدن موهای شقیقه

  1. آواتار پرستو پرستو گفت:

    واااااایییییی کاش زودتر این مطلبو میدیدم و اینقدر سر موهای شقیقه‌ام حرص نمیخوردم. من واقعا با این مشکل درگیرم و هر کاری کردم جواب نداد. چه خوب که با اسکالپ سر تو کمترین زمان میتونم جاهای خالی سرم رو پر کنم. چه تکنیک خفنیه

    1. آواتار مرکز میکروبلیدینگ غزل زرگریان مرکز میکروبلیدینگ غزل زرگریان گفت:

      دقیقا عزیزم. فقط حتما به یک مرکز معتبر برای انجامش مراجعه کنید که مشکل ساز نشه براتون

  2. آواتار مهرسا مهرسا گفت:

    من خودم جزو افرادی بودم که به شدت از خالی شدن کف سرم رنج میبردم و همه منو از اسکالپ سر ترسونده بودن. میگفتن بعد از یه مدت خراب میشه و عوارض خیلی بدی داره. اما با تحقیقای زیادی که کردم متوجه شدم مرکز آرایش دائم خانم غزل زرگریان بدون هیچ عوارضی و با بالاترین ماندگاری هاشور کف سر را انجام میدن. دلو به دریا زدم و رفتم برای اسکالپ. واقعا الان که چندین ساله میگذره نه تنها هیچ عوارضی برام نداشته، بلکه به شدت از کار حرفه‌ای ایشون راضیم و دائم با خودم میگم کاش زودتر این مرکز را پیدا میکردم.

    1. آواتار مرکز میکروبلیدینگ غزل زرگریان مرکز میکروبلیدینگ غزل زرگریان گفت:

      خیلی مهمه که اسکالپ سر را توسط پیگمنتر متخصص انجام بدید. خیلی از افراد هستند که در مراکز نامعتبر انجام دادند و الان خیلی به مشکل خوردند. رضایتتون برای ما بزرگترین افتخار هستش

  3. آواتار پگاه پگاه گفت:

    خیلی مطلب کامل و جامعی بود. با خوندن این مطلب متوجه شدم که مشکل ریزش مو شقیقه‌ ام برای چیه. خیلی ممنونم بابت مطالب کاملتون

    1. آواتار مرکز میکروبلیدینگ غزل زرگریان مرکز میکروبلیدینگ غزل زرگریان گفت:

      نظر لطف شماست عزیزم ممنونم

  4. آواتار مریم مریم گفت:

    من جزو خانم‌هایی هستم که متاسفانه بیماری پلی کیستیک دارم و تمام روش‌های درمان ریزش مو شقیقه را امتحان کردم از PRP گرفته تا مزوتراپی و… . اما به دلیل وجود این بیماری هورمونی هیچ نتیجه‌ای نگرفتم. با خوندن این مطلب متوجه شدم بهترین راه برای منی که پلی کیستیک دارم و کناره‌های سرم به شدت خالی شده و رو مخمه هاشور تاتو اسکالپ سر. حتما بزودی این تکنیک را انجام میدم . ممنونم بابت این مطلب عالیتون

    1. آواتار مرکز میکروبلیدینگ غزل زرگریان مرکز میکروبلیدینگ غزل زرگریان گفت:

      خواهش میکنم عزیزم مطمئن باشید یکی از بهترین انتخاب هاست براتون

  5. آواتار بهار بهار گفت:

    اگه تو انتخاب مرکز خانم زرگریان شک دارید کاش می‌تونستم فریاد بزنم که ایشون چقدر تو کارشون حرفه‌ای و ماهر هستن. من چندین ساله که تو مرکز میکروبلیدینگ خانم زرگریان تو شمال تهران، تاتو کف سر یا همون اسکالپ سر را انجام دادم و واقعا راضیم. اونقدری از کارشون راضی بودم که تموم افرادی که با این مشکل سر و کار داشتند را با این مرکز آشنا کردم و تمام افرادیم که مراجعه کردند، به شدت مثل من راضی هستند.

    1. آواتار مرکز میکروبلیدینگ غزل زرگریان مرکز میکروبلیدینگ غزل زرگریان گفت:

      مرسییییی شما لطف دارید

  6. آواتار فائزه فائزه گفت:

    من یه دفعه‌ای موهام خراب شد و بشدت ریزش پیدا کرد. الانم کناره‌های سرم خالیه و من واقعا درگیرشم. هر کاریم کرد، خوب نشد. چه خوب که همه گفتین با میکرو اسکالپ سر نتیجه گرفتین. برای رزرو نوبت چجوری باید باهاتون هماهنگ شم؟

    1. آواتار مرکز میکروبلیدینگ غزل زرگریان مرکز میکروبلیدینگ غزل زرگریان گفت:

      بله عزیزم تماس بگیرید مشاورهای ما در خدمتتون هستند.

  7. آواتار فرزانه فرزانه گفت:

    امان از تیروئید که تو این موردم تاثیر داره ولی با وجود این بیماری بهترین روش برای من هاشور کف سر بود که پیش خانم غزل زرگریان تو شمال تهران انجام دادم و بشددددددددت راضیم.

    1. آواتار مرکز میکروبلیدینگ غزل زرگریان مرکز میکروبلیدینگ غزل زرگریان گفت:

      بله برای افرادی که تیروئید دارند هم تضمینی خدمات میکرو را ارائه می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید